Volné pokračování článků "Sexuální chování a vztahy" a "Jaké bývají důvody pro sex?".
Zvědavost je přirozená lidská vlastnost. Bez ní by se žádný rozvoj lidí, ale ani lidstva nikdy neudál... Ale i zvědavost je "dobrý sluha, ale zlá pán" a je potřeba mít ji pod kontrolou a nedovolit, aby vás zničila.
I tak nesmírně intimní záležitost, jako je první milování nebo sex obecně, podléhá tlaku okolí nebo náladě ve společnosti. Mnoho, opravdu mnoho dětí a mladých lidí se tomuto tlaku poddá a z pouhé zvědavosti vyzkouší o čem to je... Sex však není spojen pouze se zvědavostí nebo narůstající sexuální touhou, ale musí být spojen i s určitou odpovědností a osobnostní zralostí, a přesně k tomu často nedochází.
Největším "neštěstím" pro mladé lidi s nedostatečně zralou osobnosti, je malá angažovanost rodičů nebo rodiny při sexuální výchově dětí. Pokud děti nemají od rodičů jasný signál, že vztahy mezi dívkou a chlapcem nejsou založeny jen na sexu, snadno se nechají zlákat všudy přítomnou "sexuální výchovou" médií, nekontrolovaně dostupné pornografie (ve všech podobách) a hlavě názoru "zkušených" vrstevníků. Tlak okolí je přitom větší než by si většina rodičů uměla přestavit. Nejde o to aby se dětem jakékoli sexuální aktivity zakazovaly a znechutily, jde o to, aby rodiče dětem včas vysvětlili, že sex je výrazem vzájemných citů mezi partnery a že ne vše, co se jim jejich okolí nebo média snaží vtlouct do hlavy je správné a neškodné. Poučení dětí o autoerotice - masturbaci a onanii, sexu, rizicích nechtěného těhotenství nebo smrtelném riziku pohlavních chorob, je nezastupitelnou povinností rodičů vůči jejich dětem. Víc toho pro jejich přirozený a věku odpovídající sexuální rozvoj udělat nemohou. Pokud to děti nepřijmou nebo takovouto osvětu od rodičů zavrhnou, časem zjistí, že neudělali dobře... a s nimi to zjistí i jejich rodiče...
Musí to však být osvěta odpovídající chápání dítěte a nesmí být podána jako jednorázový souhrn toho, co dítě nesmí dělat. Ideální je příklad rodičů, ale na to se dnes dá spoléhat stále méně... Poučení dětí o masturbaci musí odpovídat také tomu, jak se dítě vyvíjí. Není to rozhodně jednorázová záležitost a dítě musí být stále více a otevřeněji informováno o tom, co je to láska a s ní přicházející touha po sexuálním sblížení. Tato informace však musí být podána nejen otevřeně, ale také pravdivě a hlavně VČAS.
Reklamy se sexuálním podtextem "fičí", protože jsou na podvědomí lidí účinné. Filmy se sexuálními scénami jsou atraktivní a lépe se prodávají. Podobně je tomu s články v novinách, magazínech, internetových denících a prakticky na většině webů například s módou, vzdělávání, sportem... Přestože informace o sexu nebo sexuálních aktivitách s hlavním tématem periodika, webu nebo časopisu vůbec nesouvisí, rubrika "Sex" prodává reklamu lépe než odborné texty.
Mladé lidi téma sexu samozřejmě zajímá a proto vděčně hltají každou informaci o prvním milování. o sexuálních praktikách, o tom "jak mu (nebo jí) TO udělat nejlépe a podobně. Vůbec však nejde o to mladé lidi nějak vést nebo jim pomoci. jde především o to, že se prodá víc reklamy a to vydělá víc peněz. Pokud nemají vytvořen nějaký rozumný názor podpořený autoritou rodičů nebo nejbližších, kteří by to s vámi měli myslet dobře, podlehnete dojmu, že sex je především o sexu a že sexuální techniky jsou základem úspěšného sexu a tedy i vztahu. Jenže to je ten největší omyl protože z informací o sexu se vytratila ta nejdůležitější informace - že sex je především o lásce.
Celá atmosféra kolem sexu pak sklouzává do stejných kategorií marketingu jako je například prodej čokolády, prodej alkoholu, prodej zážitků a podobně. Krásná reklama na bonbony zvýší jejich prodej, akční reklama se šťastnými lidmi, kteří "žijí", protlačí značku lihoviny do podvědomí, adrenalinové zážitky učí tomu, "co frčí" co se "musí zažít" nebo o "čem se mluví"... A tak bych mohl pokračovat dál...
A SEX? Přece je logické, že když se o něm pořád píše a všude se ukazuje a stále se o něm mluví... tak to přece musím vyzkoušet!!! Když to neudělám, nebudu IN, nebudu mít "o čem mluvit", nebudu mít šanci vyniknout před těmi, kteří už TO vyzkoušeli... Prostě se mladí lidé nechají snadno svést k tomu, aby vyzkoušeli TO, co se JIM, předkládá jako téma k VYZKOUŠENÍ. Udělají to vlastně podobně, jako kdyby si koupili tu čokoládu nebo přes staršího kamaráda sehnali láhev toho úžasného alkoholu, u kterého jsou všichni tak "šťastní"...
Nechci moralizovat nebo jakkoli někoho ovlivňovat pro to či ono. Chci vás jen přimět k tomu, abyste se zamysleli proč chcete vyzkoušet sex. Zda je to spojeno s láskou k tomu druhému, nebo jen plníte statistiky mediální kampaně a prodáváte reklamu.
Poznámka:
Zabraňte zbytečným tragediím ve svém životě. Sex je krásný, ale dnes žijeme ve světě, kde je mnoho lidí nakažených virem HIV, nebo jinými, podobně nebezpečnými pohlavními chorobami. Je jich více, než si dokážete představit. Když už nic, tak používejte jako ochranu alespoň kondomy.
(AK)(Z)(L)